Begin december. De avondlockdown is er nu anderhalve week. De donkere dagen voor Kerst. Als alleenstaande is dat niet de makkelijkste tijd van het jaar vind ik. 

Eveline, een van onze leden begon er ook over. 

“Tjee, Arina, wat balen dat de club nu om 17.00 uur dicht is. Mijn ideale afsluiting van een saaie thuiswerkdag is altijd even trainen! Saaie avonden. De laatste weken is de golfbaan te nat en ik golf graag in het weekend. En nu jullie vanaf 17 uur dicht. De goede begeleiding van Weight Watchers moet online in plaats van de motiverende live bijeenkomsten”. 

“Alle redenen om minder te bewegen en meer te eten dan goed voor mij is. Met alle gevolgen van dien als ik mezelf niet aanpak”. 

Ze had deze week 2 x met volle inzet gesport en zichzelf afgemat op de buikspiermat. 

Ze vertelde over de afgelopen week.

“Als ik mezelf niet ‘bij kop en kont pak’ weet ik het al. Ik neem een glas wijn met wat lekkers erbij in plaats van mijn training te volgen bij Fit4lady. Ik zit op de bank en wordt strammer en futlozer. En begin januari is het dan zover, kilo’s zwaarder en daarmee was ik nu juist zo goed op weg”. 

Ze wilde haar verhaal vertellen. Over hoe ze zichzelf ‘bij kop en kont pakte’ en zichzelf een boost heeft gegeven. Ik vond het geweldig goed van haar. 

“Ik kijk naar wat wel kan. Ik wil niet bij de pakken neerzitten door de zoveelste lockdown. En deze keer is niet alles dicht! En we zijn gewend aan omdenken en flexibel zijn. Dus dat heb ik ook gedaan. Ik volg jullie thuistraining 1 x per week, omdat mijn 3e training er anders bij inschiet. En nu pak ik ook die buikspiertraining mee. En ik ga ’s avonds wandelen met de kinderen. Ik doe het gewoon. En nu ik het aan jou heb verteld moet ik het ook volhouden”.

Wij mensen lijken op elkaar. Dus ik herkende haar verhaal. Ik vroeg mezelf af, wat heb IK eigenlijk nodig om mezelf een boost te geven? Eveline vertelde dat ze zag dat het zo niet goed zou gaan. Klagen of excuses zoeken wat niet kan, helpt ook niet. Ja het is donker, nat, koud, sportschool eerder dicht, lockdown etc. Maar hebben we er invloed op? Nee. 

Als je ergens geen invloed op hebt zie je mensen vaak klagen of excuses zoeken. 

Beter kun je de bakens verzetten en kijken naar waar je wél invloed op hebt. Dus… jezelf bij kop en kont pakken en doen wat je nu wél kunt doen.

Voor mij? De dag vroeg en actief beginnen met een koude duik in de singel voor mijn huis, (een koude douche werkt ook). Dit werkt voor mij om mezelf ‘aan te zetten’. Daarna koffie, een wandeling en dan door naar mijn werk, sporten op één van de clubs en werk verzetten. Ik zoek elke dag voldoening over mijn eigen inzet en stel mijn eigen doelen, klein of groot.  

En jij? Waar heb jij invloed op om je leefstijl die je wilt behouden of verbeteren door te zetten? 

Hulp of inspiratie vind je op www.fit4lady.nl