Herken je dat? Je hebt inmiddels jonge kinderen en geen tijd om te sporten. Tijd vinden om te sporten is ook gewoon extra lastig als je jonge kinderen hebt. In dit artikel helpt Arina van Damme je de motivatie te vinden en zet ze de voordelen op een rij die jou helpen om het sporten (weer) op te pakken in een druk leven. Zo blijft jouw leven fit en leuk met tijd voor je gezin, werk en jezelf. Met tips van andere moeders.


Je bent moeder, hebt een druk gezinsleven, een baan, het huishouden en je houdt alle ballen hoog. Alles vraagt aandacht van je. En vaak schiet de tijd voor jezelf erbij in. Tijd voor jezelf: “wat is dat ook alweer” denk je misschien wel. 

Lees ook: Beginnen met sporten? Waarom zou je kiezen voor Fit4lady?

Als je dan moe bent ‘s avonds dan lonkt de bank met een Netflix serie/facebooken/whatsappen met vriendinnen eerder dan jezelf in het zweet werken op de sportschool. Zeer begrijpelijk. Maar is dat wat je wilt?

Fitte moeder, dat maakt je leuker

Moeders die fit zijn, energiek, alles aan lijken te kunnen; dat is wat je eigenlijk wilt.  

  • Een leuke moeder is een fitte moeder
  • Denk aan jezelf. Jij bent belangrijk, neem tijd voor jezelf
  • Laat de boel de boel, ga naar buiten, wandelen, sporten
  • Een fit lijf ontstaat niet vanzelf, maar waar moet ik beginnen?

Geen tijd om te sporten? Tips van moeders

Als dat je even niet lukt of je hebt echt de fut er niet voor, hoe pak je het dan aan?

Ik vroeg het aan de moeders op de club waar ik personal coach ben. “Zeg me, hoe doe jij dat, jouw drukke leven en het sporten inpassen?”.

  • Ik denk er niet over na, ik ga gewoon. Het leuke van Fit4lady is dat het weinig tijd kost. Na het eten ga ik een uur de deur uit, doe mijn workout en kom fit en blij thuis
  • Sporten heb ik altijd gedaan dus het was helemaal niet moeilijk om ermee door te gaan toen de kinderen kwamen
  • Heel makkelijk: kinderen naar school en hup naar de sportschool, ik doe mijn 30 minuten training en sta om 9.30 weer thuis
  • Ik ga meteen uit het werk, mijn sporttas staat steevast in de kofferbak. Na het trainen ga ik  naar huis, dat is super makkelijk

Welk gevoel krijg je na je training, na jouw workout?

Als je weet welk gevoel je krijgt als beloning na je training, na het sporten dan helpt het om daarop te focussen. 

Het helpt om over de hobbel heen te kijken van ‘naar de sportschool toe gaan’ en je te focussen op het gevoel dat je na je training hebt. Want dat gevoel kent iedereen. Vol goede energie, endorfines (het gelukshormoon), de dag is van je afgegleden en je hebt gewerkt aan je conditie en kracht in een fijne sportschool. 

Sporten als je moe bent? En wanneer je echt geen zin hebt? 

Er is maar één advies: ga! Doe het zo nodig wat kalmer aan in je training. Het is jouw workout en je knapt er altijd van op. Mentaal en lichamelijk voel je je meteen beter. Echt meteen! Zoek een sportschool die oog voor jou heeft, je de nodige aandacht en begeleiding geeft. Dan houd je het sporten veel beter vol.

Je voelt je fitter en blijer, de sores van de dag verdwijnen, je geeft een goed voorbeeld aan je kinderen, rent met ze mee. Jouw conditie is top en je bent daardoor ook nog eens een nog vrolijker moeder (én partner).

Goed voorbeeld doet volgen

In deze tijd waarin jonge kinderen veel te weinig bewegen is er een groot bijkomend voordeel. Als jij een beweeglijke, sportieve moeder bent die ook nog eens kiest voor haar eigen tijd geef je het beste voorbeeld aan je kinderen. Zeggen dat ze moeten gaan bewegen werkt minder goed dan het voorbeeld dat je zelf geeft. 

Voorbeeldgedrag doet volgen.

Win win win noem ik dat. 

Ook eens ervaren hoe de circuittraining in jouw leven past? Vraag eens een proefles aan bij Fit4lady  

Proefles aanvraag

"(*)" geeft vereiste velden aan

Naam(*)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Over de column van Fit4lady Sportpraat met Arina

Wat leuk dat je mijn sportieve column gelezen hebt! Vanaf 2021 deel ik periodiek met jullie wat er allemaal speelt bij Fit4lady, wat er leeft onder de leden, waar ik allemaal mee bezig ben en natuurlijk welke dingen we met Fit4lady allemaal doen. Lees dus af en toe mijn column, dan neem ik je mee in de gezonde wereld van Fit4lady. 

Lees ook mijn vorige columns:

‘Sport je nog? Nee joh laat maar gaan in de lockdown.’

‘Ondernemen tijdens corona: zo houd ik de moed erin.’

‘Van goedbetalende sportschool sponsor tot resultaat behalende sporter.’

‘7 Redenen waarom sporten tot meer succes op je werk of studie leidt.’

Doe het ook eens voor een ander’