Langer licht, meer naar buiten, de zomerkleren kunnen weer aan. De lente en straks de zomer lonken ons tegemoet na een lange winter. Herken je dat gevoel dat je dan liefst je lichaam nog even wilt ‘verbergen’ en je niet wilt blootgeven? Bang voor zichtbare en voelbare winterkilo’s vastgeplakt aan de te blanke huid? Als je daar geen last van hebt, lees dan vooral niet verder 😉

Herken je dit wel en weet je niet goed waar te starten, onderstaande tips helpen je mogelijk op weg.

De gouden aanpak voor een strakker en fit lichaam:

Stel je zelf een concreet en haalbaar beweeg- een eetdoel. Het helpt om een doel te stellen wat je doet en niet wat je wilt bereiken. Dus staar je niet blind op “5 kilo lichter”, maar ga met een aantal van de onderstaande inspanningen aan de slag en houd dat vol. 

Het voordeel van focus op inspanningen en acties is dat je er meteen invloed op hebt en iets kunt doen om je uiteindelijke doel te gaan bereiken.

10 voorbeelden van inspanningen die leiden tot een strak en fit lichaam

  1. Elke dag 30 minuten wandelen voor het ontbijt
  2. 8 glazen water per dag
  3. Koud douchen of zwemmen in buitenwater
  4. De trainingen op de sportschool intensief aanpakken
  5. Buikspiertrainingen en squats maken 10 minuten per dag
  6. Cappuccino vervangen door zwarte koffie 
  7. Eet 400 gram groenten per dag 
  8. 2 in plaats van 1 boterham bij de lunch
  9. Eet geen suiker in de vorm van koek, snoep, ijs, chocola en alcohol
  10. 8 uur slapen per nacht

Zo’n lijstje kun je voor jezelf maken, wat precies ga je doen om jouw zo gewenste doel te behalen. 

De onderstaande 5 tips zijn belangrijk om jouw doel te bereiken en daarna te behouden

1 Drink voldoende

Elke dag zo’n 2 liter drinken is heel belangrijk. Zeker als je wat kilo’s kwijt wilt en als je meer gaat bewegen. Een goed gehydrateerd lichaam functioneert beter, afvalstoffen voer je beter af en deze ontstaan door het sporten en gewichtsverlies. Het sporten gaat beter, en je stilt het gevoel van trek. Neem vooral geen vruchtensap, frisdrank of sportdrankjes, water is voldoende. 

2 Eet veel groenten en onbewerkte producten.

Groenten, fruit, volkoren producten, ze verzadigen en zorgen voor minder eetmomenten tussendoor. Wil je eens iets extra’s? Denk dan eerst goed na, heb ik echt honger? Zo nee, zoek afleiding en eet niets. Ook geen worteltjes of iets gezonds, eet gewoon niets. 

Daarmee geef je jouw lichaam en stofwisseling rust tot het volgende echte eetmoment.

3 Kracht- en conditietraining voor een bikiniproof lichaam

Een goede workout met krachttraining is de basis voor een strak lichaam dus die hoort zeker bij het sporten voor een echt strak lichaam.

Van bewegen krijg je energie, je gaat strakker in je vel zitten en je humeur verbetert. Bovendien maakt het de kans dat je de mist in gaat met eten kleiner: dat zou zonde zijn van al je moeite om meer te bewegen.

En kies een vorm van bewegen die bij jou past. Zoek daarnaast ook variatie, ga niet alleen wandelen of fietsen maar doe diverse vormen van beweging, je lichaam is er dol op. Fitness, wandelen, zwemmen, yoga of pilates, tuinieren, fietsen, tennissen, stoeien met je kinderen etc. varieer zoveel mogelijk. 


4 Maak van slapen een hobby

Bij te weinig slaap ben je minder verzadigd en krijg je eerder trek. Dus ga op tijd naar bed en kijk geen TV, Ipad of mobiel, dit blauwe licht houdt je wakker en zorgt voor een onrustiger nacht. Maak van slapen een hobby!

5 Zoek een leuke sportschool waar je jouw trainingen met plezier blijft doen!

Vraag ondersteuning en zoek mensen die met dezelfde doelen bezig zijn. Dat motiveert en een gemotiveerd mens is succesvoller.

Zoek je een sportschool die leuk is en waar je het trainen echt volhoudt?

Span je in, zet een doel van 2 x per week trainen en houd bovenstaande tips aan. Zo geniet je van elke stap die je doet op weg naar je uiteindelijke doel. 

En… vraag die proefles aan bij de leukste training voor vrouwen die er is!

Proefles aanvraag

"(*)" geeft vereiste velden aan

Naam(*)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.