Last van een gebrek aan motivatie? Zo komt het!

Last van een gebrek aan motivatie?

Heb je geen motivatie om te sporten? Dat komt bij iedereen voor. Werk, studie, het huishouden of sporten. De week loopt snel vol en al gauw kom je dingen tegen die je liever even niet doet. Maar laten we eens beter naar motivatie kijken, hoe kan het dat motivatie zo makkelijk wegzakt? En hoe kun je ermee omgaan? 


Gebrekkige motivatie is niet hetzelfde als luiheid

Bij Fit4lady staan we in nauw contact met onze leden. Als je enige tijd niet geweest bent, bellen wij je op om te vragen wat hiervan de reden is en of wij je kunnen helpen om weer in het ritme te komen. Sommigen antwoorden dan dat ze simpelweg te lui zijn. We vragen dan altijd: is dit luiheid of is dit een gebrek aan motivatie? Hier zit immers een groot verschil tussen.

Lees ook: Motivatie om te sporten: 5 manieren waarop je jezelf van de bank haalt en in de sportschool krijgt

Luiheid is een afkeer van inspanning, gemakzucht, nietsdoen. Dit is een karaktereigenschap. Dit is erg lastig om dit te veranderen. Er is een gebrek aan de wil om iets te gaan doen.

En bij motivatie spreken we over zin hebben om iets te gaan doen, de bereidheid tot het verrichten van een bepaald gedrag. Motivatie is een inwendige factor, de prikkel die mensen ertoe beweegt om iets te doen of na te streven. Een gezonde instelling ten opzichte van de eisen die het dagelijks leven aan mensen stelt, zoals leren, presteren, werken en sociaal gedrag hangt voor een belangrijk deel af van de motivatie.

Iedereen, ja echt iedereen, is wel gemotiveerd voor iets. En toch kunnen we allemaal heel goed uitstelgedrag vertonen.

Uitstel = afstel

Doe je het niet nu, dan doe je het nooit. Kennen we dat?

Uitstelgedrag, wordt ook wel procrastinatie genoemd. Volgens het woordenboek betekent dit: het vrijwillig uitstellen van taken die men eigenlijk wil of moet doen en waarbij men weet dat het uitstel waarschijnlijk niet goed is en tot moeilijkheden of extra stress zal leiden.

Dus wetende dat dit gedrag voor extra stress zal leiden, doen we het toch. Vaak is procrastinatie psychologisch gezien een actieve houding/bezigheid. Dit maakt het niet minder vervelend, maar het is belangrijk dit onderscheid te hebben gemaakt, om beter te begrijpen dat luiheid niet terecht als oorzaak wordt gezien.

Wanneer vertoon jij uitstelgedrag?

We vertonen allemaal wel eens uitstelgedrag. Dat is heel normaal. Sommige mensen vertonen het vaker dan anderen. Of soms zijn de consequenties groter. Maar van jongs af aan vertonen we allemaal al uitstel gedrag. Denk aan kleine kinderen die helemaal opgaan in hun spel en in hun broek plassen, omdat ze het wc-bezoekje uitstellen. En volwassenen die liever gaan netflixen dan gaan sporten.

De Verleiding

De verleiding om iets anders te doen is te groot. We zijn dus wel gemotiveerd, alleen zijn we gemotiveerd om iets anders te doen op dat specifieke moment. We houden dan geen rekening met onze lange termijn wens. Maar handelen naar onze korte termijn wensen. De verleiding om dan iets anders te gaan doen is dan erg groot. Denk aan eventjes facebooken of Netflixen. En voor je het weet ben je een half uur verder, heb je nog niet gedaan dat eigenlijk zou moeten, en neemt de stress alleen maar toe…

Prioriteiten

Bij uitstelgedrag zijn vaak de prioriteiten op dat moment verlegt naar de korte termijn doelen. Stel je prioriteiten juist. Makkelijker gezegd dan gedaan. Natuurlijk is het ook belangrijk dat je huishouden gedaan is, dat de kinderen verzorgd worden en dat er eten op tafel komt. Maar moet jij dit allemaal doen? En moet jij dit nú doen? Of kan jij eerst even je ME-time nemen?

Vergeet dus je lange termijndoel niet. Stel jouw prioriteiten. JOUW prioriteiten en handel daarnaar.

5 Tips voor om gemotiveerd te blijven 

Om te stoppen met procrastinatie is niet eenvoudig, en er is geen simpele tip die dit zomaar voor je kan oplossen. Het is een proces waar je aan moet werken om beter te worden. De volgende tips kunnen jou helpen:

Tip 1. Laat perfectionisme los

Perfectionisme kan je blokkeren. Het hoeft niet altijd 100% direct goed te gaan/te zijn. Het gaat om het proces dat je elke keer een stapje vooruit gaat. Iedereen begint ergens. Een klein kind kan ook niet in 1 keer lopen. Dus ga er niet vanuit dat jij in 1x de marathon kan uitlopen in een recordtijd.

Tip 2. Stap voor stap

Als je stap voor stap vooruit gaat, behaal je lange afstanden. Breek alles op in kleine en haalbare to-do’s. Koop eerst sportkleren als je die niet hebt. Doe ze vervolgens in een tas. Trek je sportschoenen aan. Ga naar de sportschool. Eenmaal door de deur heen, is er geen weg meer terug en zal je merken dat je jouw circuittraining doet en dat je vervolgens trots bent op jezelf dat je het toch weer gedaan hebt!

Tip 3. Maak je doelen haalbaar

Stel doelen die je daadwerkelijk haalt. Probeer niet te ambitieus te zijn. Niet alleen vandaag maar ook morgen. Het niet halen van jezelf gestelde doelen kan je motivatie (verder) afbreken. Maak een lange termijn doel en deel deze op in kleinere doelen. Dus houdt het haalbaar, en beloon jezelf ook echt als je jouw doel gehaald hebt.

Tip 4. Mindfulness

Bij het missen van motivatie kan stress een rol spelen. Door mindfull bezig te zijn, kan het helpen om je stresslevels te verlagen. Dit kan je helpen om productiever met stress om te gaan en daarbij om productiever te zijn. Denk bijvoorbeeld aan meditatie of sporten om je hoofd even leeg te maken.

Tip 5. Stuur je eigen motivatie

Veel mensen weten niet dat ze hun motivatie flink kunnen sturen! Je kunt zelfs prima je eigen brein voor de gek houden. Lees hier het artikel hoe jij jouw brein voor de gek kan houden en verslaafd kan raken aan sporten.

De keuze is aan jou!

We kunnen dus twee dingen gaan doen: uitstelgedrag vertonen óf onszelf beetpakken, een schop onder de kont geven en het gewoon doen. Meestal werkt dat laatste het beste. En dan zie je dat het eigenlijk allemaal wel meeviel. Bovendien ben je trots op jezelf dat je het gedaan hebt en kan je met een voldaan gevoel erop terugkijken.Vraag nu dus nog die proefles aan en kom in actie! Probeer eens een gratis proefles bij een Fit4lady bij jou in de buurt. Ervaar de unieke combinatie van krachttraining en conditietraining gecombineerd in een half uur tijd.

Gezonder leven en meer bewegen? Doe onze 21-dagen-challenge

Wil je beginnen met gezonder leven? Beweging in je systeem krijgen? Of er misschien zelfs verslaafd aan raken? Maar kijk je op tegen de eerste stappen? Fit4lady heeft voor jou de 21-dagen-challenge ontwikkeld:
  • Ontvang één dagelijkse oefening.
  • Eenvoudige trainingen: je traint gewoon thuis, op je werk of onderweg
  • In 21 dagen bouw je een ritme op. Zo krijg jij beweging in je systeem dat naar meer smaakt!