Boost je motivatie met deze 5 tips!

Kom ook in beweging!

Motivatie om te sporten krijg je niet zomaar cadeau. Sterker nog, jezelf continu gemotiveerd houden om te blijven sporten is een uitdaging op zich. Vaak belanden we weer op de vertrouwde bank, weg van de uitdagingen van de sportschool. De bank ligt nu eenmaal comfortabel, er is altijd wel een boeiende serie om te bingen, en na een intensieve werkdag is het verleidelijk om even niets te doen. Waarom is het toch zo moeilijk om consistent te sporten en steeds die excuses te gebruiken?

Een veelvoorkomend struikelblok bij het behalen van onze sportieve doelen is het ontbreken van concrete plannen. Je wilt meer gaan sporten, maar hoe en wanneer ga je dat in godsnaam doen? 

Om jezelf gemotiveerd te houden, helpt het om realistische doelen te stellen, een leuke sport te kiezen, een strak trainingsschema te hanteren en manieren te ontdekken om je workouts interessant te houden. Daarnaast kan sociale steun, zoals samen met een vriendin of groep trainen, een wereld van verschil maken.

Lees ook: 5 redenen om te gaan sporten met collega’s.

Gedragsverandering vergt tijd. De stap van 0 naar 2 keer sporten kost inzet, wilskracht en doorzettingsvermogen. Daarom is het belangrijk om je doelen behapbaar te houden. Kleine, haalbare doelen zijn veel beter vol te houden dan gigantische uitdagingen die alleen maar stress opleveren. 

Begin bijvoorbeeld met 2 keer per week een halfuur sporten en bouw dit vervolgens op. Wees niet te streng voor jezelf. Verwacht niet dat je morgen het trainingsschema van Nederlands kampioen Ellen Breemans kunt evenaren. Grote kans dat je dan snel de handdoek in de ring gooit. 

Geef jezelf de tijd om aan je nieuwe gedrag te wennen; het gaat vaak gepaard met vallen en opstaan.

Lees meer tips

Hier zijn vijf tips om telkens weer op te staan als je motivatie even is gaan liggen.

  1. Een klare focus: Droom van je doel 

    Als je midden in een motivatiedip zit en weet dat je moet gaan sporten, is het essentieel om te onthouden waarom je dit doel hebt. Waar wil je naartoe? Wat is je ultieme doel en hoe zou je je voelen als je dat bereikt hebt? Wedden dat je je direct beter voelt als je van die bank afkomt en aan je training begint!

  2. Maak het vinden van motivatie makkelijk: Gebruik je omgeving 

    Je omgeving kan een geweldige motivator zijn. Maak het jezelf gemakkelijk door je sporttas al klaar te leggen voor je ochtend- of avondtraining. Betrek vrienden of familie en deel je nieuwe gewoonte met hen. Zet een opzwepend muziekje op als je vermoeid bent. Stel herinneringen in op je telefoon of agenda, of hang ze op de koelkast. Wees creatief!

  3. Geen excuses meer: maak een Als-dan Plan 

    Er kunnen talloze obstakels zijn om te gaan sporten, zoals duisternis, kou, vermoeidheid, regen, wind, of simpelweg het vergeten van je sporttas. Maak een Als-dan Plan om deze obstakels te overwinnen. Bijvoorbeeld: "Als ik 's avonds op de bank zit en geen zin heb om naar buiten te gaan, dan bel ik een vriendin om mee te gaan." Of: "Als ik een smoes bedenk, dan spring ik direct op en ren ik naar de sportschool."

  4. Motivatie om te sporten blijft hangen met resultaten meten 

    Niets werkt motiverender dan zien dat je vooruitgang boekt. Houd bij hoe je vordert, bijvoorbeeld door regelmatig te wegen en meten en deze resultaten in je persoonlijke app op te slaan. Kijk op momenten dat je wat minder gemotiveerd bent naar deze resultaten. Plan ook een coachingsgesprek met je sportcoach om je doelen en vooruitgang bij te houden.

  5. Motivatie om te sporten komt als je geniet, kies dus de juiste sport 

    Als je steeds minder zin hebt om te sporten, kan het zijn dat de gekozen sport niet bij je past. Kies een sport die je vreugde, energie en een goed gevoel geeft. Zoek een sportschool die bij je past en plan proeflessen om te ontdekken wat het beste bij je past. Als het goed voelt, is de kans groter dat je het langer volhoudt. Als je nu denkt: "Yes, nu ga ik echt van die bank af!", loop dan eens binnen bij een Fit4lady bij jou in de buurt en plan een gratis proefles.

Ja, ik wil wel een proefles

Als trotse eigenaressen van enkele van de Fit4lady clubs zijn Patty, Arina, Mariska, Carola en Sjoukje niet alleen ondernemers, maar ook gepassioneerde voorvechters van vrouwenwelzijn.

Met een schat aan kennis en ervaring vormen zij samen een krachtig team dat zich inzet voor het bevorderen van een gezonde levensstijl voor vrouwen door het schrijven van onze blogberichten.

Graag tot ziens bij Fit4lady!

Arina, Patty, Carola, Sjoukje & Mariska (van links naar rechts)

Ga terug

Mis nooit meer onze leuke tips, gezonde recepten of een aanbieding en schrijf je nu in!

*