Waarom doen we eigenlijk een warming-up voor het sporten?

waarom warming up voor het sporten

‘De warming up- waarom is dat zo belangrijk?’ Onlangs vroeg Fit4lady-lid Corry: Waarom moeten we eigenlijk altijd een warming-up doen? Zij is niet de enige die het vraagt. De warming-up wordt ook regelmatig overgeslagen. De vraag van Corry heeft ons aan het denken gezet en doen besluiten om hier eens wat meer uitleg over te geven.  Dus: waarom doen we eigenlijk een warming-up voor het sporten?


Welke soorten warming up zijn er?

Een warming-up is al een onderdeel van de training. Het doel is om de sporter geestelijk en lichamelijk van rustniveau naar prestatieniveau te brengen. Een warming-up bestaat altijd uit 2 onderdelen: 

  • De algemene warming up.
  • De specifieke warming up.

Bij Fit4lady gaan we ervan uit dat men de algemene warming-up al heeft gedaan, bijvoorbeeld door te fietsen of te wandelen naar de club. De specifieke warming-up is meer gericht op de te leveren prestatie, het steppen bijvoorbeeld. Een goede warming-up duurt gemiddeld tussen de 5-10 minuten. 

Lees ook: Het nieuwe werken! 9 redenen waarom je tijdens je werkdag zou moeten sporten

Wat bereik je met een warming-up?

Om de beoogde effecten te behalen is een warming-up altijd low-impact en aeroob van aard. Door een goede warming-up verbeteren: de coördinatie van de spier en gewrichtsfunctie, de belastbaarheid van de banden en pezen en het herstelvermogen na de inspanning. Daarnaast zie je vaak een 10% verhoging van het prestatievermogen bij een verhoging van de lichaamstemperatuur van 1 a 2 graden. 

Wat gebeurt er tijdens een warming-up met je hormonen?

Daarbij zijn er een aantal lichamelijke effecten van de warming-up ook niet mals. Het bloed wordt herverdeeld door de hormonen noradrenaline en adrenaline. Hierdoor neemt bijvoorbeeld tijdelijk de circulatie in huid, darmen en nieren af en neemt deze toe in de actieve spieren. Een beter transport van zuurstof en brandstoffen naar de spieren is het gevolg. Hierdoor kun je beter presteren. 

Wat gebeurt er tijdens een warming-up met je spieren? 

De doorbloeding in de spier neemt toe, doordat er vaatverwijding optreedt in de actieve spieren openen de kleinere haarvaten zich door de toegenomen temperatuur en stofwisselingsproducten CO2, melkzuur, en adenosine. 

Door een betere doorbloeding, kunnen de spieren beter functioneren en verhoogt het de stofwisselingsprocessen met 10% per toegenomen graad celsius van de spiertemperatuur. De temperatuurstijging zorgt er ook voor dat het transport van zuurstof naar de spiercel makkelijker gaat. De spieren worden warmer en soepeler. Hierdoor neemt ook de interne wrijving af, waardoor de kans op spierblessures verminderd. 

Door het vrijkomen van adrenaline neemt de spiertonus toe. Hierdoor neemt ook de explosieve kracht toe. 

Opwarmen en het effect op je zenuwen

Door de temperatuurstijging neemt de geleidingssnelheid van de zenuw toe met 10 m/s per graad celsius. De reactiesnelheid neemt hierdoor toe. De kans op blessures neemt nu af, doordat het lichaam makkelijker kan inspelen op onverwachte momenten. Het activeren van de zenuwen zorgt ervoor dat deze de spieren prikkelen tot beweging, waardoor de sporter sneller kan reageren. 

De warming-up en het effect op je gewrichten

De viscositeit van het synovia (gewrichtssmeer) neemt af door de toegenomen lichaamstemperatuur. Hierdoor bewegen de gewrichten soepeler. Doordat het kraakbeen het vocht opneemt uit het synovia en opzwelt, neemt de dempfunctie van het gewrichtskraakbeen toe. D coördinatie verbetert doordat de gevoeligheid van de gewrichten, pezen en zintuigen.

De rol van je hart en je longen tijdens een warming-up

Het hart gaat krachtiger pompen en zal per minuut meer bloed uitpompen. Tijdens inspanning zal de hartfrequentie toenemen en het lichaam klaarmaken voor de echte belasting. 

Door het ademhalingscentrum neemt de ademhalingsfrequentie en diepte door de warming-up toe. Dit komt door de toename van de lichaamstemperatuur, adrenaline en prikkeling van de sensoren door H+ ionen en een tekort aan zuurstof ontstaat. Het uitademen van CO2 en inademen van O2 gaat op die manier makkelijker. Hierdoor werken je longen tijdens de training beter.

Waarom doen we eigenlijk een warming-up voor het sporten?

Naast de fysiologische effecten van een warming-up zijn er nog psychische effecten

Hierboven staan de fysiologische effecten van een warming-up benoemd. Maar ook de psychische effecten zijn van belang. Zo bereidt een goede warming-up de sporter voor op de komende inspanning, maakt het de sporter scherp en kunnen er bepaalde bewegingspatronen opgeroepen worden. 

Wat gebeurt er als je gaat sporten zonder goede warming-up?

Kortom: Om optimaal te kunnen presteren is een goede warming-up van belang. Spieren functioneren niet efficiënt met een lage temperatuur omdat ze te weinig bloed hebben en kunnen om die reden ook niet goed zuurstof en voedingsstoffen opnemen. Daarnaast slagen ze er dan niet voldoende in om de juiste hoeveelheden afvalstoffen af te geven. 

Daarbij is er een hogere kans op blessures met stijve en koude spieren. Niet alleen spieren, maar ook orgaanstelsels zoals hart en bloedsomloop, ademhalingsstelsel en het zenuwstelsel moeten zich aanpassen voordat er intensiever gesport kan worden.

Wil jij ook aan de slag met goede warming-ups, slimme sportsessies en een gezondere leefstijl? Vraag dan eens een proefles bij ons aan. Je bent altijd welkom! Volg ons ook op sociale media om altijd op de hoogte te blijven van de laatste updates over Fit4lady en een sportievere leefstijl!

Proefles aanvraag

"(*)" geeft vereiste velden aan

Naam(*)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Gezonder leven en meer bewegen? Eenvoudig verslaafd raken aan sport?

Schrijf je vandaag in voor de gratis 28-dagen-challenge

Fit4lady heeft voor jou de volgende challenge ontwikkeld:
  • Ontvang één dagelijkse oefening.
  • Eenvoudige trainingen: je traint gewoon thuis, op je werk of onderweg
  • In 28 dagen bouw je een ritme op. Zo krijg jij beweging in je systeem dat naar meer smaakt!