Dit zijn de belangrijkste voordelen van sporten op oudere leeftijd

voordelen sporten op oudere leeftijd
voordelen sporten op oudere leeftijd

Wat zijn de voordelen van sporten als je al wat ouder bent? En verschillen die van de voordelen voor jongeren bijvoorbeeld? Tot hoe oud kun je blijven sporten en kan je op latere leeftijd nog beginnen met sporten? En ten slotte: waar kun je nog terecht als je op je eigen tempo wil sporten?


Iedereen die wel eens een sportschool binnen is gewandeld zag ongetwijfeld een verscheidenheid aan fitte jongere dames en heren die zich een slag in de rondte aan het werken waren. Alles om een zo strak mogelijk lichaam te krijgen. Dat kan een afschrikkend effect hebben, want als jij op een wat latere leeftijd wilt gaan sporten, voel je je dan nog wel thuis tussen al die jongeren die van apparaat naar apparaat rennen om zo veel mogelijk sport in een zo druk mogelijk schema te proppen? 

Lees ook: Hoe sporten je helpt bij het verlagen van je stressniveau en je mentale gezondheid een boost geeft


Waarschijnlijk wil je na het aanschouwen van dergelijk schouwspel snel rechtsomkeert maken waarna het sporten uitblijft. Maar, ook op latere leeftijd wil je absoluut blijven sporten!

Tot welke leeftijd kun je blijven sporten?


Misschien heb je nu een terechte eerste vraag: kun je wel te oud worden voor sport? Eigenlijk niet. Zolang je lichaam het toelaat kun je blijven sporten, de intensiteit zal alleen varieren. 

Er is geen specifieke leeftijd waarbij mensen moeten stoppen met sporten. Veel hangt af van de gezondheid en fysieke conditie van een individu. Mensen kunnen op elke leeftijd blijven sporten, zolang ze hun activiteiten aanpassen aan hun veranderende fysieke mogelijkheden en eventuele gezondheidsproblemen.

Het is belangrijk om te beginnen met een regelmatig oefenprogramma onder supervisie van een arts en professioneel trainer als je nog niet eerder hebt gesport of als je een bepaalde aandoening of ziekte hebt.

Het is ook belangrijk om de juiste balans te vinden tussen intensiteit en frequentie van de oefeningen. Oudere volwassenen zouden minder intensief moeten trainen en meer rust moeten nemen tussen trainingen, maar regelmatig beweging blijft belangrijk.

Kortom, sporten op oudere leeftijd kan veilig en effectief zijn, zolang de activiteiten worden aangepast aan de veranderende fysieke mogelijkheden en gezondheidsproblemen, en men onder supervisie van een arts oefent.

Welke voordelen ervaren ouderen die blijven sporten?

De voordelen van sporten voor oudere mensen, waaronder verbeterde cognitieve vaardigheden, verbeterde mentale gezondheid en versterkt immuunsysteem. Het is ook belangrijk om te blijven werken aan flexibiliteit en balans, omdat dit kan helpen bij het verminderen van het risico op valpartijen. Laten we een aantal voordelen van sporten voor ouderen op een rij zetten. 

  • Verbetering van de fysieke conditie en spierkracht: regelmatig sporten kan helpen bij het behouden of verbeteren van de fysieke conditie en spierkracht, wat weer kan helpen bij het voorkomen van bepaalde aandoeningen en verminderen van het risico op valpartijen.
  • Vermindering van angst en depressie: sporten kan een positief effect hebben op de geestelijke gezondheid, waaronder het verminderen van angst en depressie.
  • Verbetering van cognitieve functies: sommige studies suggereren dat regelmatig sporten de cognitieve functies, zoals geheugen en concentratie, kan verbeteren.
  • Verbetering van slaapkwaliteit: regelmatig sporten kan helpen bij het verbeteren van de slaapkwaliteit en het verminderen van slapeloosheid.
  • Vermindering van het risico op hart- en vaatziekten: regelmatig sporten kan het risico op hart- en vaatziekten verminderen.
  • Vermindering van het risico op bepaalde soorten van kanker: sommige studies suggereren dat regelmatig sporten het risico op bepaalde soorten van kanker, zoals borst- en dikke darmkanker, kan verminderen.

Verschilt sport en het effect daarvan veel voor ouderen en jongeren?

In essentie verschilt het effect van sport niet tussen mensen van verschillende leeftijden. Vaak zijn het de doelen waarin men verschil treft. Zo zie je die sportieve jongeren zichzelf afbeulen in de sportschool om op het strand of het nachtleven te paraderen. Anderen doen het weer om zich mentaal gezonder te voelen, sommigen doen het volledig als hobby en bij mensen van een wat oudere leeftijd zie je vaak dat er wordt gesport om gezondheidsredenen. Al met al kunnen we simpelweg concluderen dat een sportief leven voor iedereen een geweldige keuze zou zijn! Let er alleen op dat je om hulp vraagt wanneer je dat nodig hebt. 

Hoe begin je met sport als je wat ouder bent? En waar kun je terecht?

Het is aan te raden om te starten met een licht programma, en om eerst even in gesprek te gaan met een professional. Weet welke limieten jouw lichaam heeft en of je misschien gebreken hebt waar je op kunt letten. Dit kan betekenen dat je een arts moet raadplegen, maar meestal is het voldoende om met een trainster in gesprek te gaan. Onze trainsters weten je gegarandeerd op weg te helpen en staan voor je klaar voor een gesprek vooraf. Zo leer je elkaar kennen en weet de trainster waar ze bij je op moet letten.

Wil jij ook begeleid worden door de leukste trainsters van Nederland? Dat kan bij Fit4lady! Onze trainsters staan bij onze verschillende locaties voor je klaar om je overal mee te helpen. Wil je dat zelf eens meemaken? Vraag dan onze gratis proefles aan.

Proefles aanvraag

"(*)" geeft vereiste velden aan

Naam(*)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Gezonder leven en meer bewegen? Doe onze 21-dagen-challenge

Wil je beginnen met gezonder leven? Beweging in je systeem krijgen? Of er misschien zelfs verslaafd aan raken? Maar kijk je op tegen de eerste stappen? Fit4lady heeft voor jou de 21-dagen-challenge ontwikkeld:
  • Ontvang één dagelijkse oefening.
  • Eenvoudige trainingen: je traint gewoon thuis, op je werk of onderweg
  • In 21 dagen bouw je een ritme op. Zo krijg jij beweging in je systeem dat naar meer smaakt!