Motivatie om te sporten: 5 manieren waarop je jezelf van de bank af haalt en in de sportschool krijgt

Motivatie om te sporten:

Motivatie om te sporten komt niet vanzelf. Sterker nog, jezelf gemotiveerd houden om te blijven sporten is lastiger dan velen denken. Vaak vallen we dan ook terug in de comfortzone waar we even de uitdaging van de sportschool niet hoeven op te zoeken. Die bank ligt immers wel zo comfortabel, er is nog een leuke serie om te streamen en ik heb al een pittige dag op het werk gehad. Waarom is het zo lastig om echt vaker te sporten en dergelijke excuusjes te gebruiken?


Een van de vaak voorkomende problemen met onze goede voornemens en intentie om te gaan sporten, of te blijven sporten, is dat onze doelen niet concreet genoeg zijn. Je wilt vaker sporten, maar hoe en wanneer ga je dat doen dan? Om gemotiveerd te blijven om te sporten, kan het helpen om realistische doelen te stellen, een sport te kiezen die je leuk vindt, een trainingsschema op te stellen en te zoeken naar manieren om je training interessant te houden. Het kan ook helpen om te zoeken naar sociale steun, bijvoorbeeld door met een vriend of een groep te trainen.

Lees ook: 5 redenen om te gaan sporten met collega’s

Gedragsverandering kost tijd. Van 0 keer sporten naar 2 keer kost inspanning, wilskracht en volharding. Maak je doel dan ook niet te groot. Kleine haalbare doelen zijn veel beter vol te houden dan gigantische uitdagingen die je direct stress opleveren. Begin een maand met 2x per week een half uur sporten. Vanaf dan kun je opschalen. Wees niet te streng voor jezelf. Verwacht niet dat je morgen het trainingsschema van wereldkampioene Ellen Breemans al kan evenaren. Grote kans dat je het dan al snel opgeeft. Gun jezelf de tijd om aan je nieuwe gedrag te werken, dit gaat bijna altijd gepaard met vallen en opstaan. De volgende 5 tips helpen je om altijd weer op te staan nadat jouw motivatie even is gaan liggen.

1. Een heldere focus: droom van je doel

Als je midden in een motivatiedip zit en weet dat je moet gaan sporten, is het belangrijk om te onthouden waarom je dit doel hebt. Waar wil je naartoe? Wat is je einddoel en hoe zou je je voelen als je dat hebt behaald? Heel goed waarschijnlijk! Wedden dat je je direct beter voelt als je en nu van de bank afkomt en hebt getraind!

2. Maak het vinden van motivatie zo makkelijk mogelijk: gebruik je omgeving

Je omgeving kan een grote motivator zijn. Maak het jezelf gemakkelijk door je tas al klaar te leggen voor de ochtend- of avondtraining. Vraag vrienden of familie om mee te doen en vertel ze over je nieuwe gewoonte. Zet een motiverend muziekje op met een lekkere beat als je moe en futloos bent. Stel herinneringen in op je telefoon of agenda of hang ze op de koelkast. Wees creatief!

3. Geen smoesjes meer: maak een als-dan plan

Er kunnen allerlei obstakels zijn om te gaan sporten, zoals donkerte, kou, moeheid, regen, wind of het vergeten van je sporttas. Maak een als-dan plan om deze obstakels te overwinnen. Bijvoorbeeld: “Als ik ‘s avonds lekker op de bank hang en geen zin heb om naar buiten te gaan, dan bel ik een vriendin om mee te gaan.” Of: “Als ik weer een artikel zoek over motivatie, dan spring ik van de bank en ren ik naar de sportschool.”

4. Motivatie om te sporten blijft langer hangen als je jouw vooruitgang meet

Er is niets motiverender dan te zien dat je resultaten boekt. Bijhouden hoe je vooruitgaat kan helpen om gemotiveerd te blijven. Bijvoorbeeld door om de zoveel tijd te wegen en te meten en dit op te slaan in je persoonlijke app. Bekijk af en toe de resultaten in je app als je een dipje hebt. Plan ook een fitgesprek met je sportcoach om je doelen en resultaten bij te houden.

5. Motivatie om te sporten komt als je geniet dus kies de juiste sport

Als je steeds vaker geen zin hebt om te gaan sporten, kan het zijn dat je sport niet bij je past. Kies een sport die je blij maakt, energiek en een goed gevoel geeft. Zoek een sportschool die bij je past en plan proeflessen om te ontdekken wat het beste bij je past. Als het goed voelt, is de kans groter dat je het langer volhoudt. Als je nu denkt: “Yes, nu ga ik echt van die bank af!”, loop dan eens binnen bij een Fit4lady bij jou in de buurt en plan een proefles of doe mee aan de 21 Dagen Challenge.

Gezonder leven en meer bewegen? Doe onze 21-dagen-challenge

Wil je beginnen met gezonder leven? Beweging in je systeem krijgen? Of er misschien zelfs verslaafd aan raken? Maar kijk je op tegen de eerste stappen? Fit4lady heeft voor jou de 21-dagen-challenge ontwikkeld:
  • Ontvang één dagelijkse oefening.
  • Eenvoudige trainingen: je traint gewoon thuis, op je werk of onderweg
  • In 21 dagen bouw je een ritme op. Zo krijg jij beweging in je systeem dat naar meer smaakt!