Ik sport wel, maar ik val niet af!

Deze opmerking (met verpakte vraag) kreeg ik vandaag van één van onze sporters.

Wat wil je eigenlijk precies?

“Ik sport wel maar ik val niet af”. Eigenlijk geen vraag maar een constatering. Wat mijn reactie is? “Dankjewel voor de mededeling”, maar dat is natuurlijk niet handig. Ik vraag dan meestal: Wat zou je willen? Er zijn maar een paar wegen die naar gewichtsverlies leiden en dat weten we allemaal. “Ik weet het wel” hoor ik dan een sporter zeggen. Dus staat ze open voor vragen of advies?

De combinatie voeding en beweging moet in balans zijn.

Het zelf nadenken over hoe het komt dat je niet afvalt, daar begint het mee. Wat eet ik en hoe vaak, hoe beweeg ik en hoe vaak. De combinatie voeding en beweging moet in balans zijn. In een balans die zorgt voor meer verbruik dan inname. Dus als je veel sport en veel eet dan val je niet af. En als je niet beweegt en weinig eet geldt waarschijnlijk hetzelfde.

Dus? Minder eten, meer bewegen!

Wat wil je! Als je fit en slank wilt zijn dan heb je dit te doen. Gezond en matig eten en veel bewegen. Train afwisselend. Eerst eens een intensieve, krachtexplosie. Daarna weer eens een lange, constante training. Dus dat zou mijn advies zijn.

5 tips die waarmee het makkelijker wordt om gezonder te eten en meer te bewegen

  1. Vervang je speklapje door een biefstukje of omelet, je eten is evengoed heerlijk, maar je eet wat minder vlees.
  2. Ga de ene dag op de fiets te werk en ga vervolgens de andere dag een kwartier sit-ups doen.
  3. Neem koffie in plaats van een dessert bij een etentje en eventueel één bonbon erbij.
  4. Verjaardag? halveer het aantal hapjes dat je normaal zou nemen, en geniet ervan.
  5. Maak na het eten een wandeling en neem meteen te lege f lessen of oud papier mee. twee vliegen in één klap.

Arina