Rust is een slechte heelmeester.
Soms gebeurt het, dan wordt je uitgedaagd door je trainster of ben je zelf reuze fanatiek. En dan heb je spierpijn. Welke spierpijn voelde jij deze week??

Spierpijn komt voort uit een inspanning waar je spieren niet aan gewend zijn. En dan meestal ook nog in spieren die je normaal weinig gebruikt.

‘Onschuldige’ spierpijn gaat binnen een paar dagen vanzelf over. Je moet je spieren dan wel de kans geven om te herstellen. Maar doe het niet te rustig aan want rust is een slechte heelmeester. Juist beweging bevordert de doorbloeding en daarmee het herstel van je spieren. Vermijd wel zware training, daarmee vergroot je de kans op een ‘echte’ blessure, zoals een spierscheuring.

‘Vroege’ spierpijn voel je al meteen tijdens de inspanning. Een branderige pijn die veroorzaakt wordt door melkzuur, een afvalstof die ontstaat bij anaerobe (zuurstofarme) verbranding van glucose. Naarmate je meer getraind bent, komt de ‘verzuringsdrempel’ hoger te liggen.

‘Verlate’ spierpijn voel je pas na één of twee dagen. Dan voel je heel kleine haarscheurtjes in de spiervezels. De beschadigde spiervezels herstellen zich en er worden zelfs extra vezels aangemaakt. Dit heet ‘supercompensatie’: je lichaam herstelt zich boven het oorspronkelijke niveau. Met als gunstig bijeffect dat ook ‘vroege’ spierpijn wordt verlaat. Hier worden je spieren sterkt van.

Een ‘schuldige’ spieraandoening is een heuse spierscheuring. In dat geval zijn de spiervezels geheel of gedeeltelijk gescheurd. Dit is meestal voelbaar en de normale spierfunctie is (vrijwel) verdwenen. Dit lijkt op een ‘zweepslag’, een plotselinge felle pijn, en gaat vaak gepaard met zwelling net boven of onder de pijnplek.

Hoewel spierpijn niet altijd is te voorkomen en dus zelfs versterkend kan werken, zijn hier enkele tips om de klachten en het risico van een spierscheuring te beperken:
• Een goede warming-up: van rust naar inspanning
• Een goede cooling-down: van inspanning naar rust
• Stretchen
• Forceer jezelf niet: train op het juiste niveau
• Geef je spieren de tijd om te herstellen
• Rust, maar blijf wel in beweging
• Sport- of herstelmassage
• Sauna/warmtebad