We lezen steeds vaker hoe groot het ziekteverzuim is van werknemers. Zelfs burn outs nemen toe, ook bij jonge mensen. Het thuiswerken droeg bij aan dit probleem. Te veel thuis, te weinig sociale contacten, minder lichaamsbeweging. Dit zijn de grote oorzaken voor een verminderde weerstand.

Nu alle sectoren weer volop draaien en er personeelstekorten zijn en dus een hoge werkdruk, schiet vrije tijd, ontspanning en vooral het sporten er vaak bij in.

Terwijl dat nu juist zo belangrijk is.

De fitnorm

9 uur zitten en 12% voldoet aan de fitnorm 

Gemiddeld zitten werknemers wel 9 uur per dag en slechts 12% voldoet aan de fitnorm. De fitnorm wil zeggen dat je minimaal 3 keer per week gedurende 20 minuten intensief lichamelijk actief bent. Voldoe je daar niet aan? Dan kun je gezondheidsproblemen krijgen. Denk maar eens aan rug- en schouderklachten, verminderde weerstand, verslechtering van de organen of problemen met de billen en benen. Dat wil niemand.

 Wie hard werkt moet ook hard werken aan sport en ontspanning. Sport en ontspanning en vooral in die volgorde.

De 3 voordelen van sporten op jou en jouw werkgever

1. Minder ziekte

Regelmatige lichaamsbeweging verbetert het het immuunsysteem, waardoor de kans op griep en verkoudheid verkleint. Hierdoor vermindert het aantal ziektedagen van 5 naar 3 per jaar. . Daarnaast vermindert fitness de kans op obesitas, diabetes, hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten. Ook de conditie verbetert waardoor je beter kunt voldoen aan de fysieke eisen van je baan.

Doordat werknemers fitter zijn worden ze minder snel ziek. Dit leidt tot lagere ziektekosten voor de werkgever en dus lagere bedrijfskosten.Sommige bedrijven geven zelfs een bonus als je een jaar lang niet ziek bent geweest.

2. De mentale gezondheid verbetert

Naast het feit dat sport goed is voor je lichamelijke gezondheid, is het ook goed voor je geestelijke gezondheid. Regelmatig sporten beperkt angsten en depressieve gevoelens. Wanneer je sport denk je namelijk even niet aan je dagelijkse zorgen en problemen. Neurotransmitters zijn stoffen die signalen doorgeven in de hersenen tussen zenuwcellen of spiercellen. Bekende neurotransmitters zijn dopamine, serotonine en noradrenaline. Zij zorgen voor een goede gemoedstoestand en komen vrij wanneer je traint. Daarnaast stimuleren de neurotransmitters je emoties en stemming waardoor het eenvoudiger is om met stress om te gaan op werk. Omgaan met stress zorgt ook weer voor een betere band met je collega’s.

 3. Productiviteit stijgt

Als je aan het trainen bent, verhoog je de bloedstroom naar je hersenen waardoor je het bewustzijn kan vergroten. Daarnaast geeft het trainen je energie waardoor je scherper bent op het werk. Door deze focus voer je je werk beter uit. Hierdoor heb je eerder kans op promotie. Je werkgever wordt natuurlijk ook blij van het feit dat de werkzaamheden beter en productiever uitgevoerd worden.

Je kunt eens uittesten hoe het werkt voor jou. Werken en trainen en dan wel in een training die zowel je conditie verbetert als je krachtiger maakt. 

Probeer het zelf met een gratis proefles. 

Proefles aanvraag

"(*)" geeft vereiste velden aan

Naam(*)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.