Fit voelen was en is mijn doel

Fit voelen was en is mijn doel

Als kind werd mij gewezen op mijn gewicht. Ik was stevig en had aanleg om dik te worden, daarbij was ik regelmatig moe en lusteloos. Thuis werd er dan ook gelet op de inname van suikers en zout. Ik was geen fanatieke sporter maar deed wel aan beweging.
20161214_091411Naarmate ik volwassen werd bleef ik letten op wat ik at. Deed bijna nooit aan diëten en bleef in beweging. Het gewicht bleef redelijk stabiel, maar ik was wel vaak moe.

Twee jaar geleden vond ik een collega er ontzettend goed uitzien. Zij sportte bij Fit4lady en voelde zich erg fit. Het eerste wat in mij opkwam was, dat wil ik ook: “mij fit voelen”.

Ik sport nu 2 tot 3x in de week een half uur. Ik hield nooit van sporten, maar ik baal er nu van als ik een keer niet kan. Doordat je regelmatig op de weegschaal staat en voedingsadviezen krijgt, ben ik nog meer bewuster geworden van de inname van voedsel. Ik zoek met name biologische en verse producten uit.

Ik heb geleerd dat je gewicht niet bepaald door elke dag of week op de weegschaal te gaan staan. Maar bekijk je gewicht over een jaar of zelfs jaren.  De ene dag is namelijk de andere niet. Het kan zijn dat je wat meer suikers of vetten hebt gehad en stress, een drukke dag.  Vocht en hormonen kunnen invloed hebben op je gewicht. Daarbij is het niet belangrijk hoeveel je weegt, maar meer: hoe hoog is je vetpercentage, spiermassa en vochtgehalte.
Ik ben er wel degelijk van overtuigd dat voeding iets doet met je lichaam. Bij de één zal dat suikers zijn, bij de ander koolhydraten of vet. Daarbij regelmatig bewegen is goed voor lichaam en geest.

Mijn motto is: alles mag, maar doe het met mate.

Joke Burghout, ik train in Leeuwarden


Schrijf je in voor onze tijdelijke 5-weekse introductie-aanbieding!